al contingut a la navegació Informació de contacte

El turó de la Pena: Francesc Macià, aigua i secans

ENTRADA REVISADA RESPECTE A L'ANTERIOR WEB

El turó de la Pena, al nord del municipi, té una forta càrrega patrimonial, tan a nivell natural com històric. Aquest és un exemple clar dels turons àrids de les comarques de Lleida, que han estat modificats pels pagesos amb la construcció de bancals als seus vessants. Elements patrimonials destacats:

· Al seu peu hi ha el dipòsit d'aigua potable construït pel llavors desconegut enginyer militar Francesc Macià, que esdevindrà diputat republicà per les Borges Blanques, líder del moviment independentista i catalanista i primer president de la Generalitat de Catalunya republicana (1931 - 1932). Un disseny innovador de formigó armat, construït amb el sistema Monier a finals del segle XIX. La seva ubicació va permetre subministrar l'aigua potable sense bombar, uns esquemes topogràfics mostren com la localització del dipòsit va estar perfectament buscada, l'aigua amb el sifó natural del desnivell de la Vall de la Femosa permetia fer arribar l'aigua fins al capdamunt del campanar. L'any 2015 va ser declarat BCIL (Bé Cultural d'Interès Local).

El Dipòsit va estar en funcionament fins als anys 90, complementat amb un dipòsit construït als anys 70, que ara ocupa la planta potabilitzadora. L'any 2007 va inaugurar-se el nou dipòsit que garanteix el subministrament demandat per l'augment de la població. (Veure la imatge)

· El cim del turó va estar ocupat per un campament militar, que va estar en funcionament durant els anys 40 i 50 del segle XX, fins que es va construir el quarter de Gardeny i el polvorí de Raïmat. No en queden restes patrimonials, però sí sentimentals, alguns soldats que hi feien el servei militar obligatori es varen casar amb noies del poble.

· El turó és un excel·lent mirador de la Plana de Lleida i dels contraforts i valls de les Garrigues, és el complement perfecte al mirador de la Serra, a l'extrem sud del municipi.

diposit pena - copia.png

frances macià diposit.jpg

El dipòsit de Francesc Macià.